Heatmaps; The Heat is On!

Een heatmap voor je online videoactiviteiten geeft je heel veel handige informatie over je gepubliceerde trainingen.

De mogelijkheid om heatmaps te maken is relatief nieuw in de wereld van online videotraining. Persoonlijk ben ik er erg enthousiast over en ik weet zeker dat online trainers dat ook gaan worden. Want, met heatmaps kun je op een vrij eenvoudige manier data analyseren. En met die data kun je bepalen hoe het met de conversie van je videotrainingen of je website gesteld is. Met een algemene heatmap krijg je inzicht in het totaalplaatje van je website. Welke items doen het goed en welke elementen worden over het hoofd gezien? Is je Call To Action (CTA) opvallend genoeg? Tegenwoordig kunnen heatmaps ook worden toegepast in videotraining. Een heatmap voor je online videoactiviteiten geeft je heel veel handige informatie over je gepubliceerde trainingen. Met een goede heatmap analyse blijft er weinig voor deelnemers en trainers verborgen.

Heatmaps in videotraining

Want wat zijn heatmaps precies?

Hippe term, dat ‘heatmaps’, maar wat betekent het nu eigenlijk? De letterlijke vertaling van het woord is ‘hittekaart’. Hoe hoger de concentratie van activiteiten op een punt op je website of bekeken film, hoe ‘warmer’ die plek geregistreerd wordt op de heatmap.

"Heatmaps zijn visuele presentaties van data, die voortkomen uit click-, scroll-, kijk- en muisgedrag van de bezoekers op je website."

Er zijn verschillende soorten heatmaps. Ten eerste de Hovermap, waarmee je bewegingen van de muis van je bezoeker kunt volgen. Ten tweede Clickmaps, waarmee je kunt volgen waar je bezoeker op klikt en ten derde Scrollmaps, waarmee je kunt zien waar je bezoeker op je website doorheen scrolt. Sinds een paar jaar bestaan ook de heatmaps voor video maar daarover later meer in dit artikel meer.

De Hovermap is op zijn minst discutabel te noemen, omdat je er niet van uit mag gaan dat mensen alleen dàt lezen waar hun muis op gericht staat. Oogbewegingen staan niet in zo’n heel erg nauw verband met muisbewegingen. De analytische representativiteit van Click- en Scrollmaps ligt veel hoger.

Betrouwbaarheid van heatmaps

Natuurlijk kun je niet klakkeloos conclusies trekken uit de eerste de beste cijfers die je uit je website haalt. De cijfers moeten betrouwbaar en significant zijn voor je doelgroep, voordat je besluit je website of je videotraining aan te passen. Mijn mening is dat je een minimale bezoekerspopulatie van 2000 pageviews per pagina moet hanteren, voordat je enige conclusies uit de heatmap kan trekken. Bovendien is het verstandig om onderscheid te maken in het device waarmee je website bezocht is, mobiel, of via de desktopversie. Het klikgedrag van je klanten of deelnemers kan namelijk erg variëren per apparaat.

De voordelen

De voordelen van heatmaps bij het analyseren van de kwaliteit van je website zijn overduidelijk. Door de heatmaps kun je achterhalen:

  • op welke items van je website het meeste geklikt wordt door bezoekers
  • welke belangrijke elementen genegeerd worden
  • of je CTA werkt en hoe je de zichtbaarheid van de button kunt verbeteren
  • wat de browse- en clickhabits zijn van je bezoekers
  • hoeveel er op elk element op je website geklikt wordt

Al deze gegevens zullen je helpen bij het maken van een plan van aanpak om je conversie van je product, dienst of video te laten stijgen.

Heatmaps voor online videotraining

En nu komen we bij het onderdeel heatmaps die ik zelf erg interessant vind: “heatmaps voor online videotraining”. Dan zijn heatmaps super praktisch. De heatmap richt zich nu niet zozeer op de activiteit op de totale website, maar meer naar de activiteit rond de leermodules. Hier zie ik dus een duidelijke meerwaarde voor zowel de deelnemer als de trainer:

Infographic heatmaps

Praktische meerwaarde voor de deelnemer

Door het heatmap systeem, kan een deelnemer precies zien welke videotrainingen hij al gevolgd heeft en welke online trainingen nog voor hem klaar staan. Als een training niet volledig is gevolgd, is dit ook zichtbaar in de progressbar, een handige gamification-achtige aanvulling op de trainingssessie. De deelnemers kunnen via de heatmap zien welke online videotrainingen veel zijn bekeken door anderen en welke waarderingsscore anderen aan de training gaven. Deelnemers kunnen dus hun eigen voortgang bekijken en zien welke trainingen ‘de groep’ heeft gekeken. Het is nu weer niet de bedoeling dat je eigen persoonlijke voortgang voor derden beschikbaar is maar het kan wel een meerwaarde zijn om jouw kijkgedrag met je peergroep te vergelijken.

“Met heatmaps haal je de succespunten en de struikelblokken duidelijk naar voren. Daar kun je toekomstige content op aanpassen”

De meerwaarde voor de trainer

Ook de trainer kan enorm veel voordeel behalen uit de analyse van heatmaps. Hij kan precies zien welke online videotrainingen vaak gevolgd worden en welke trainingen genegeerd worden. De analist kan per training zien hoe vaak de sessie is stopgezet, teruggespoeld, of versneld is afgespeeld. Daaruit kan de trainer conclusies trekken wat betreft de duidelijkheid van de leermodule. Als bepaalde onderdelen vaak worden teruggekeken, kan de trainer zich afvragen of hij dat deel op een betere manier kan inspreken. Als dezelfde sessie steeds opnieuw wordt weggeklikt, moeten er misschien vraagtekens gezet worden bij de relevantie van de training. Wistia maakte hier een mooie promo over. Kort samengevat is een heatmap ook een ideale tool om te gebruiken in de analyse van videogebruik op een e-learning platform. Workshoplive heeft er een mooie infographic over gemaakt welke waarde het precies kan toevoegen in e-learning.

Ontdek meer in ons Blog

4 april 2017
Videotraining? Audio belangrijker!

Goede audiokwaliteit is zeer belangrijk in videotraining.

29 november 2016
Creeër zelf interactieve video!

Vanaf nu kun je zelf interactieve elementen koppelen aan online videotraining.